Ny laserscanner levererad till Terranet

Terranet gav i november Prevas Development AB uppdraget att bygga den första prototypen av BlincVisions laserscannermodul. Prototypen har nu levererats till Terranet och är ett viktigt steg mot en komplett så kallad ”pre-production prototype för BlincVision.

”Det här innebär att vi nu kan testa och utvärdera en ögonsäker scannerprototyp i vårt labb i Lund, det är ett avgörande steg mot att integrera scannern i den kompletta pre-production prototypen av BlincVision”, säger Nihat Kücük, CTO.

Scannern avger kontinuerligt flera kortpulserande laserstrålar framför fordonet och sveper hundratals linjer per stråle och sekund. Varje nanosekund pulserar lasern i ett nära infrarött ljusspektrum och reflekteras med en mikromekanisk spegel. Scannern använder en ögonsäker laser i KLASS-1 och avger ett förutbestämt strukturerat ljusmönster. Terranets produkt BlincVision består av tre olika komponenter: Ovan nämnda laserscannermodul, två sensormoduler och en datorenhet.

”Jag är verkligen stolt över att kunna presentera den här nyheten idag. Marknaden väntar otåligt på BlincVision. Att vi nu har en laserscanner i vårt labb gör mig övertygad om att vi kommer att vara redo att testa en ”pre-production prototyp” av BlincVision i en bil under 2023”, säger Magnus Andersson, vd.

Produktutvecklingen av BlincVision går enligt plan och det här är en viktig milstolpe som levereras i enlighet med den. Med den nya laserscannern tar Terranet ytterligare ett viktigt steg mot att färdigställa en prototyp som kan testas på fordon och demonstreras för Tier1-leverantörer och OEM-tillverkare.

För mer information, vänligen kontakta:

Magnus Andersson, verkställande direktör

E-mail: magnus.andersson@terranet.se

Om Terranet AB (publ)

Terranets mål är att rädda liv i stadstrafiken.

Vi utvecklar banbrytande tekniklösningar för avancerat förarstöd (ADAS) och självkörande fordon som skyddar utsatta trafikanter från att skadas på vägen.

Med hjälp av en unik, patenterad sensorteknologi laserskannar Terranets system BlincVision vägen och upptäcker objekt tio gånger snabbare och med högre precision än någon annan ADAS-lösning idag.

Terranet är baserat i Lund och i Stuttgart, i hjärtat av den europeiska bilindustrin. Sedan 2017 är bolaget noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (Nasdaq: TERRNT-B).

Följ vår resa på www.terranet.se

Certified Adviser till Terranet är Mangold Fondkommission AB, 08-503 015 50, ca@mangold.se.